Sziasztok!
(A feladat megoldását fényképezzétek le és küldjétek el az email címemre: fellegjaro75@gmail.com )
Figyelmesen olvassátok végig a feladat szövegét - de először egy kis színtan következzen!
Továbbra is a színkontrasztokkal foglalkozunk.
Mi a kontraszt? Különbség, ellentét. A színek különbözőségét
használjuk ki, ez lesz a színhatás alapja, a kép annál feszültebb, minél
nagyobb az egyes színek hatása közötti különbség.
A színek kapcsolatát a színkör segítségével érthetjük meg. A színkör a spektrumszínek (szivárványszínek) elrendeződésének
modellje, amely 12 színből áll. Megkülönböztethetünk:
·
Elsődleges (alap – telített) színeket: sárga, vörös, kék,
·
Másodlagos színeket, melyek a szomszédos színek
keverékéből jönnek létre: zöld (sárga+kék), narancs (citrom+vörös), ibolya (vörös+kék),
· Harmadlagos színeket, melyek az elsődleges és másodlagos színek keverékéből alakulnak ki: sárgásnarancs, vöröses narancs, vöröses ibolya, kékes ibolya, kékeszöld, sárgászöld.
A színek hatását befolyásolhatja, hogy milyen színekkel együtt jelennek meg. Különböző kontrasztokkal fokozhatjuk képünk dinamikáját.
Hét színkontrasztot különböztetünk meg.
1. Eddig a három alapszín (sárga, piros, kék) kapcsolatát, egymástól határozottan elütő, de egymást mégis erősítő, rikító hatású ellentétét vizsgáltuk (A cirkusz).
Az alapszínek magában való kontrasztja |
Egy példa:
Középkori miniatúra, vagyis kézzel írt könyvbe (kódex) készített festmény |
2. Most a világos-sötét kontraszt következik. A fekete és fehér szín a legellentétesebb hatású szín, amely a fény és az árnyék, a sötét és a világos megjelenítésének legjobb eszköze (köztes színei a szürke árnyalatok).
A legtisztább ilyen helyzetet a monokróm képek adják. A monokróm egy szín különböző árnyalatait jelenti. Míg az árnyékos
részek sötétek, addig a fénnyel megvilágított részek világosak.
Ha tehát egy tiszta színhez fehéret adunk, akkor világosítjuk (derítjük), ha feketét adunk, akkor sötétítjük.
·
A sötét tónusok fojtott, titokzatos, fenyegető jellegűek lehetnek.
·
A közepes árnyalatokból álló kép visszafogott, lapos, erőtlen.
·
A világos tónusoktól pedig könnyű, szabad, légies hatású lesz képünk
Egy példa:
Pablo Picasso Tragédia című festménye |
ÉS MOST KÖVETKEZZEN A FELADAT!
A természetben közismert jelenség az úgynevezett mimikri, vagyis a rejtőzködés. Bizonyos állatok, növények a környezetük mintázatát, színeit viselik magukon. Beleolvadva abba így rejtőznek el ellenségeik elől. Ehhez most következzen néhány érdekes példa - találd meg a rejtőzködő élőlényt!
Botsáska |
Varangy |
1. Először válassz ki egy állatot ennek a bejegyzésnek az alján és halványan, grafitceruzával próbáld lerajzolni - de csak a körvonalait egy A4-es rajzlapra!
2. Ezután keresd meg a ceruza- vagy filctoll készletedben a választott állat színét (vagy olyant, ami közel áll hozzá)! Fontos, hogy olyan színt válassz, melyből legalább két különböző tónus, tehát egy világosabb és egy sötétebb is van a ceruza- vagy filctoll készletedben!
3. Ezután színezd ki az állat rajzát úgy, hogy a mintázatát igyekszel minél pontosabban érzékeltetni! Figyelem! A mintázat két különböző színénél nem kell ragaszkodnod a látványhoz, hanem a színes ceruzád két tónusára alkalmazd!
4. Végül ezt a színes mintázatot az állatalak körvonalain kívül is folytasd a rajzlap mind a négy széléig - teljesen kitöltve a rendelkezésre álló felületet!
A következő képeket példának küldöm - ezek diákmunkák. Miután végignézted őket, a feladat legalján megtalálod azokat az állatokat ábrázoló fotókat, melyek közül kiválaszthatod azt, amelyiket a számítógéped képernyőjéről lerajzolhatsz.
Jó munkát kívánok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése